Allereerst excuses voor de onlangs gestuurde testblog waarin jullie niet meer nieuws lazen dan dat, maar ik moest even wat instellingen aanpassen achter de schermen en dat werd verstuurd middels een test. Maar goed, hier zijn we dan weer! De vorige blog sloot ik af met “ondertussen wachten we op...
Laat ik beginnen om te verduidelijken, wat houdt nu een CVO keuring in? CVO, staat voor Certificaat van Onderzoek. Het certificaat wat aangeeft dat je voldoet aan de technische bepalingen volgens de nieuwe Europese Richtlijn. Deze nieuwe Europese Richtlijn geldt sinds 31-12-2018 en is verplicht voor alle pleziervaartuigen langer dan 20...
Vrijdagmiddag 7 oktober 2022, we varen uit Hoogkerk/Groningen weg naar de werf in Leeuwarden. Er staat best wat wind. Op zich is wind met varen niet een heel groot probleem, maar door Hoogkerk heen moet je steeds wachten op bruggen waardoor je niet doorkunt varen. Omdat je zonder gang met...
De 2 weken zijn bijna voorbij..... Ik kreeg visite oud collega's (en fervente bloglezers) van heel lang geleden, wat heel gezellig was en altijd leuk is om ook live ons enthousiasme te delen! Maar volgend weekend varen we echt uit Hoogkerk, naar de werf in Leeuwarden voor de verlenging van onze...
Door verschillende omstandigheden heeft het even geduurd voor ze verder konden met ons terras op de werf, maar end goed al goed. We zijn klaar! Hieronder het laatste verslag van de verbouwing... Terwijl de timmerman de kozijnen maakt voor onze toekomstige terrasdeur, probeert Martin met een zeil en een...
De laatste blog werd het dak eruit gehaald, maar nu zijn we echt al een stuk verder. De kuip is in de loods op de juiste hoogte afgezaagd en vervolgens definitief geplaatst in de achterroef. Zoals je ziet op deze foto’s is er aan de buitenkant niets te zien, de lijn...
En toen was het ineens zover… Het dak is eruit! Het afgetekende deel werd afgelopen dagen uitgezaagd en vervolgens met een telekraan omhoog getild. Raar gezicht om van bovenaf de roef in te kunnen kijken. Er is een hele stellage boven de roef gebouwd omdat de kuip er nog...
We zijn ondertussen een weekje verder. Om jullie op de hoogte te houden volgt er een kleine update: We waren gebleven bij de onderkant met het lassen van de spanten.Op onderstaande foto's zijn ze bezig met het plaatsen van de zijkanten. Vervolgens is er een mal gemaakt om...
Meerdere malen kregen we deze vraag afgelopen week..….. Maar, nee hoor het dak zit er nog op! Verbouwen in Franeker 23 oktober plaatste ik deze blog dat we onderweg waren naar Franeker in verband met de aanstaande verbouwing, dus een heel gekke vraag is het niet. Maar omdat de...
Na veel twijfels hebben we de knoop doorgehakt en gaan we toch echt verbouwen! Wat gaan we doen? Ik ga proberen het jullie zo helder mogelijk uit te leggen. Van dakterras naar terras Achter de stuurhut staat de oude schipperswoning. Die bestaat uit een slaapkamer met douche en...
Toen ik het vorige blog afsloot dacht ik: “Goh, er gebeurt zoveel dat ik snel weer een update zal schrijven”. Nou, er gebeurde inderdaad zoveel... dat het schrijven er niet van kwam. 1 Maart was de laatste, nu 6 weken later is het alweer 8 mei!
Maar toen afgelopen week 3 mensen me vroegen hoe het met het klussen/verven aan boord is, stond ik er weer bij stil dat er mensen zijn die met plezier dit blog lezen en dat doet me goed.
Deze maand hebben we zelfs lezers bij gekregen vanuit Noorwegen, meerdere uit Zwitserland en zelfs het zonnige Spanje!
Dus kroop ik vandaag achter m’n laptop en zal ik jullie eens bijpraten....
We hebben weer verfkleuren uitgezocht voor buiten. Vorig jaar is het hele schip teruggeschuurd tot de grondlagen en voorzien van 2 laklagen, dus is het dit jaar “alleen maar” een kwestie van licht opschuren wat bijplekken en het schip van een extra laag verf voorzien. Omdat we overgaan op een ander merk verf, namelijk de Sikkens Rubol een mooie hoogglans verf die in alle kleuren gemengd kan worden (voorheen hadden we Jotun en Nelf) hebben we de kleuren wat moeten aanpassen. De boeing wordt een tintje donkerder. De roefdekken vinden we nu wat te blauw dus daar hebben we een lichtere variant voor gekozen, met iets meer grijs erin.
En de autokraan en de pet (rand) van de stuurhut worden 1 tint lichter.
Alles in hoogglans, dus als het goed is bling-bling de zomer in, maar het zomerse weer is nog niet zover dus gaan we nu eerst weer terug naar binnen…
Stucen, stof, stof en stof en toen sausen...
Een week of 2 nadat de plafonds waren gelakt is de stucadoor aan de slag gegaan om alle wanden glad te stucen. Martin heeft helemaal in het begin, toen we het schip kochten, de keuken gedaan om te kijken of dit niet gaat scheuren en dat bleef goed. (Door de beweging van het schip is alles iets gevoeliger) Overal hadden we vliesbehang maar we wilden graag een strakkere uitstraling.
Het eerste proces is geweest om weer alles af te plakken, ramen vloeren, kachel, bank, kasten, alles….
Daarna werd het in de voorstrijk gezet. Toen is alles gestuukt, geschuurd, gepolijst en toen was alles wit! Maar dan ook alles, dus ook alles onder het afgeplakte….
Maar goed het knapte al zichtbaar op en omdat het stucwerk minimaal 5 dagen droogtijd nodig had eer het gewit kon worden was er tijd genoeg om alles te ontdoen van het stof.
De mooie blauwe muur bleef niet onbeschadigd (helaas!) door het stucwerk dus die kon Martin ook in de tussentijd opnieuw verven. Het afgeplakte hebben we grotendeels laten zitten voor de schilder. Dus zaten we een lang weekend, grotendeels in het plastic.
Nadat de schilder alles voor ons netjes heeft gesausd zitten we er weer netjes bij!
Ohh ja, over zitten gesproken…. Dat lees je komende week in ons volgende blog!
Nu het mooie weer in aantocht is hebben we ons afgelopen dagen alweer wat gericht op het schuren en verven. De roefdekken zijn inmiddels 2x in de lak gezet, hierboven is het roefdek achterop. Hieronder is een mooie overzichtsfoto vanaf de kop. (Al lijkt het op deze foto wel veel...
Toen het schip bijna 2 jaar geleden, werd verbouwd en de nieuwe stuurhut werd geplaatst, waren de centjes op. Mmmmm, misschien niet echt op, maar……..we moesten prioriteiten stellen waardoor er geen budget meer was voor een kussenset. We kochten via internet toen wat schuimrubber en met wat stof van...
Op dit moment worden de roestplekken kaal gemaakt en 2 lagen in de primer gezet ter voorbereiding op het schuren en schilderen van komende weken. Het is nu van afstand een gestippeld schip. Dit jaar hebben we besloten om wat hulp te vragen van een schilder, zodat we met mooi weer...
We hebben niet heel veel gevaren in juni en juli door allerlei omstandigheden. Het weer, wat afspraken in de weekenden, gecombineerd met (wederom) schuur- en verfwerk wat nog op plan stond...
We zijn alweer in juli, dus ik heb aardig wat schrijfwerk in te halen. Mei was in ieder geval een super lekkere zomermaand qua weer....
Om alle vliegroest te verwijderen is Martin een dag bezig geweest met boenen van het schip met Reox. (soort zoutzuur) De roestaanslag van al de slijp- en laswerkzaamheden en de groene aanslag van een aantal jaren stil liggen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Afgelopen maand is er minder geverfd dan in de planning stond. Deels door prive activiteiten (weekje Spanje) en deels door het tegenvallende weer. Schuren kan altijd wel maar met het aflakken moet je toch zeker zijn van droog weer. Zoals ik in de vorige blog al schreef heeft Martin het roefdek...
Afgelopen weken was het druk aan boord. Regelmatig hebben we namelijk de timmerman, (van Bouwbedrijf Muntendam uit Follega), over de vloer gehad om wat laatste timmerklussen af te ronden....