By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

Fontgrootte: +

De maand mei in 2017

We zijn alweer in juli, dus ik heb aardig wat schrijfwerk in te halen. Mei was in ieder geval een super lekkere zomermaand qua weer....

moederdag 2017

moederdag terras meerfval

Moederdag met een zomers ontbijt op ons nieuwe terras!
De eenden groeien als kool dus ik heb weer een filmpje gemaakt om het vast te leggen.

eenden mei 2017

Bij de zwanen vind ik het heel bijzonder om te zien dat hun rechterpoot op hun rug groeit, schijnt normaal te zijn maar het ziet er gek uit.

zwanen poot op de rug

In het filmpje van de zwanen is het heel grappig om te zien dat ze uiteindlijk allemaal netjes in de rij zwemmen. Of het afgesproken is, want er piept er nog een tussen, ze zwemmen een paar seconde naast elkaar maar vervolgens toch achter elkaar aan.

2 lange weekenden in mei

We hadden 2 lange weekenden in mei, dus touwen los en varen maar! Zou je denken natuurlijk…. maar met goed weer betekent het ook goed verf weer, dus al avonden ervoor werd het roefdek geschuurd, schoongemaakt, in de primer gezet, weer geschuurd, wederom schoongemaakt, gelakt en uiteindelijk belandde er een deken pluis of het net geverfde roefdek, helaas.
Dus voor het eerste weekend varen gingen de trossen wat later los dan gepland want er moest nog een roefdek opnieuw gelakt worden. schuren verven

10 opnieuw gelakt
Nu met mooier resultaat!

Voor we weggaan, ook nog even onze nieuwe aanwinst "de scooter" aan boord met de autokraan. Prima geschikt voor 2 personen en kunnen we nu en straks met de vakantie makkelijk boodschappen halen of natuurlijk een terrasje/restaurant bezoeken..

scooter aan boord

Het eerste weekend hadden we de tijd aan onszelf, niet heel ver gevaren maar een Marrekrite plek opgezocht aan een eilandje in het Lutke Kruis (noordkant van het Tjeukemeer). Daar aan de praat geraakt met een heel leuk ondernemend stel, wat ouder dan wij maar een schat aan levensverhalen, prachtig! De volgende dag zouden we verder varen maar we hadden fantastisch zicht op de langs varende bootjes, (en misschien nog leuker de zeilbootjes die niet opletten en aan de verkeerde kant langs de tonnetjes varen en daardoor vast liepen vanwege het ondiepe gedeelte daar…) het was erg warm dus lekker blijven liggen.lutke kruis2

Ons plekje aan het Lutke Kruis.

lutke kruis

Ondergaande zon aan het Lutke Kruis.

De dag erna zijn we verder gevaren naar Joure, tenminste zo was de gedachte…
Joure

Eenmaal door het krappe maar openstaande sluisje in Joure aangekomen bleken we niet de enige en voorheen met onze vorige Meerval was daar wel een plekje te vinden maar met 35 meter moet je er niet komen. Althans niet tijdens een druk weekend. Dus tussen alle drukte maar even rond, zoeken naar een nieuwe plek. Uiteindelijk was er een schipper zo vriendelijk om een stukje te verhalen en konden we met de kont van het schip nog een stukje steiger pakken. Voorop spudpaal laten zakken en zo lagen we net voor het Sneekermeer in het Noorder Oudeweg halverwege de middag vast. Wederom top plek!

vlak voor sneekermeer

We lazen dat mensen de Cobb (barbecue voor aan boord) ook gebruikten om broodjes in af te bakken dus ons stokbroodje opgepiept in de Cobb (ging prima!), daarna een vleesje erop en rust. Dat was een super weekend! Heerlijk zo helemaal zelfvoorzienend!cobb

Het 2e weekend was het Pinksterweekend

Onze oudste dochter had haar afstudeervoorstelling in Zwolle. De weersvoorspellingen waren iets minder dan het weekend ervoor maar goed dat mocht de pret niet drukken om toch varend naar Zwolle te gaan. Mijn ouders zijn mee heen gevaren en zo hebben we er een culinaire vaartocht van gemaakt. Op vrijdagmiddag eerst maar eens door de 2 sluizen van Lemmer heen, de eerste is niet zo spannend, de Prinses Margrietsluis is een grote sluis en het verval is maar enkele decimeters. De 2e sluis is de Lemstersluis richting Emmeloord, bij deze moet je wel opletten want hij heeft een verval van 7 meter. Het is voor niet (er)varende mensen als mijn ouders een hele klus in de weer met de touwen met zo’n verval en geen drijvende bolders in de sluis! Maar al met al is het goed gegaan en hebben ze de vuurdoop goed doorstaan.

sluis lemmer1

sluis lemmer

sluis lemmer2

Aan het einde van de dag aangekomen bij Van der Valk Emmeloord hebben we daar onze eerste stop gehad, en rolden we met volle buik ons bedje in.

De volgende morgen zijn we bijtijds verder gevaren, gezien het aantal sluizen, die we nog in het verschiet hadden en we graag nog even relax- en borreltijd wilden voor we ons klaar moesten maken voor het eten en de voorstelling. Het was erg rustig op het water en langs de wal hebben we genoten van de beestjes en de omgeving.

beestjes aan de kant1

beestjes aan de kant

beestjes aan de kant2

Weer verschillende kleine sluisjes bij Marknesse en Voorst. Heel culinair werd het diner niet. We wilden de beste friet van Nederland wel eens proberen en het schijnt dat deze frietzaak in Zwolle is gevestigd. Dus werd het friet met een snack, over de beste friet waren de meningen zeer verdeeld, maar goed.

Zondag zijn we weer aan de terugreis begonnen, gezien de voorspellingen van toenemende wind op maandag. Deze was zondag nog 3 tot 4 Bft dus besloten we het IJsselmeer te pakken, want dat scheelt een aantal sluisjes, en bij Urk te overnachten. Helaas net onder de Ketelbrug door kregen we de melding dat de wind was toegenomen tot een ruime 5 uit het westen en de golven 1.20meter waren. Dit was geen goed idee, maar ja we waren al onderweg. Op de onderstaande foto lijkt het redelijk rustig.

golven ijsselmeer1

We zijn wat hogerop gaan varen met de wind schuin op de kop maar net voor Urk met het binnenvaren kregen we de wind toch een moment in onze zij en gingen we zo hard tekeer dat er hier en daar wat sneuvelde binnen.

Snel Urk binnengegaan maar helaas door de toenemende wind zocht ieder schip hier een ligplaats dus dat werd m niet, overvol lag het daar met schepen. Dus plan B, Urk naar binnen geschut. Direct door het ieniemienie sluisje van Urk (precies bij het bord "Verboden ligplaats te nemen", maar nu was het restaurant nog beloopbaar;).) de spudpalen laten zakken en wederom diner time, dit keer vis uiteraard op Urk.

Het enige restaurant wat open was op zondag en ook nog Pinksteren dus dat werd pas eten om 21.00, nou ja geen haast dus geen probleem. We zaten nog vol adrenaline van ons “storm” avontuur…

De volgende dag zijn we binnendoor verder gevaren via Emmeloord richting Lemmer en lagen we weer mooi op tijd vast op ons eigen plekje. lemmer in zicht

Lemmer in zicht, als je goed kijkt zie je het Woudagemaal.,.

Juni en juli 2017
Weer of geen weer in mei, er is altijd wel iets te...