By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

Fontgrootte: +

Nieuw keukenkastje, wat alarmbellen en winterse voorbereidingen.

Nieuw keukenkastje, wat alarmbellen en winterse voorbereidingen.

Nou was ik heel enthousiast aan het ruimen, maar de keukenlade bleef een drama. Je hebt toch al gauw koekepannen en kookpannen in diverse maten om maar niet te spreken over wokpannen die aardig wat ruimte innemen. Iedere avond was het eerst een gevecht om de juiste pan onderin tevoorschijn te halen en de volgende dag een ware uitdaging om hem dan weer terug te krijgen op die plek. Soms was ik sneller met de la volledig leeghalen, pan er in en alles weer terug zetten dan deze puzzel, maar goed. Dat heb ik ook weleens met de vaatwasser. Geen plek en toch prutsen om dat ene glaasje erbij in te krijgen, terwijl afwassen net zo snel klaar was geweest ;). Daarom waren we al langer op zoek naar een kastje wat goed bij de keuken past, liefst een kastje onder het gangboord omdat we geen boven kastjes willen zodat de ruimte optisch groter lijkt.

Een kastje uit de serie van onze huidige keuken via de keukenleverancier werd een lastig verhaal omdat we een smal/laag en niet te diep kastje wilde, het liefst met 2 laden, nou die combi werd erg lastig of je moet het op maat laten maken. Dat vond ik ook wat overdreven, tenminste mijn portemonnee. Dus na wat mitsen en maren komen we uiteindelijk “gewoon” bij IKEA uit. Daar stond het perfecte witte kastje, jammer genoeg niet in hoogglans dus er gaat vast nog een keer een vernisje tegenaan. Eenmaal in elkaar gezet stond het kastje er een beetje “lullig”. Hij was te laag naar mijn zin, t leek net of hij er tijdelijk zou blijven staan of zo. Dus bedachten we dat het meer een eenheid moest worden en daarom hebben we 4 pootjes laten lassen, van het zelfde formaat als de kooktafel. Eronder geschroefd en klaar! Nu is ie perfect, zeker op het moment dat ik de grote keukenlade opentrek voor een pan, wat een verademing.

keukenkastje

pootjes keukenkast

Een ander irritatie puntje (het lijkt nu of wij heel snel geïrriteerde mensen zijn maar valt reuze mee hoor!) afgelopen week was een alarm. Voor de CVO keuring is het verplicht om een bilge alarm aan te brengen en een laag brandstof alarm. Wat betekent dat als er water onder in het schip zou lopen er een alarm afgaat zodat we gewaarschuwd worden, en wanneer de brandstof te laag zou komen te staan we dus moeten tanken. Nou niks mis mee natuurlijk, dus hebben we een mooi paneel in de stuurhut.

alarmpaneel

alarm paneel bilgeMaar wat er gebeurde. Het alarm ging af van het lampje Diesel laag voor, Martin deed een controle in de machinekamer voorop, niks geen laag brandstof niveau en later op de dag ging nog een keer het alarm. Gelukkig hebben we een resetknop, dus klaar. Maar toch bleef het knagen want waar gaat het nou mis? Vervolgens ging de dag erna het alarm zo vaak af, dat onze dochter er bijna naast kon blijven zitten om het alarm te resetten. Tijd voor nader onderzoek dus! Nu bleek dat er, onderin de machinekamer achterop, water stond door een afvoer die niet goed aangesloten was bij de wastafel van de achterroef. En omdat onze jongste dochter daar haar douche gedeelte heeft en dus ook de wastafel regelmatig gebruikt kwam er telkens wat water bij en raakte het water nu de sensor van het alarm. Iemand die het paneel in elkaar gefikst heeft op de werf, had (waarschijnlijk na een zware nacht?) de tekst geplaatst bij het alarm: Diesel laag voor, in plaats van bilge 1. Maar goed, de pomp aan, het water weg en klaar met de alarmpiepen.

Gisteren heeft onze Kabola ketel een onderhoudsbeurt gehad. De monteur is 2,5 uur bezig geweest en heeft wat filters vervangen dus we kunnen als het goed is de winter weer door. We hebben aan boord een ketel die de vloerverwarming verwarmt en zorgt voor het warme water. Daarnaast hebben we nog een pelletkachel die hebben we met name voor de sfeer. Tenminste in die volgorde hadden we het bedacht. Nu blijkt dat de stookkosten toch wel erg oplopen en we zo n € 400,00 aan diesel per maand spenderen om het warm te houden. Daarom gaan we experimenteren om de vloerverwarming standaard op zo’n 18 graden te zetten (voor de nacht met name, zodat het niet teveel afkoelt) en overdag zetten we dan de pelletkachel aan. Met zo’n dag als vandaag gaat het prima en is de pelletkachel uit, met de zon is het al gauw lekker warm binnen namelijk.

Maar we zijn benieuwd hoe dit in de winter gaat!

Bewaren

De decembermaand aan boord.
Rustig aan boord.
 

Reacties 2

Gast - Sandra op dinsdag 25 oktober 2016 17:06

Wat zouden we zijn zonder Ikea ?

Wat zouden we zijn zonder Ikea ?
Martin en Gaike Bos op dinsdag 25 oktober 2016 17:20

Och dat is iets wat ik echt mis! Vroeger 10 minuten rijden nu een uur ik vestel dus via internet en Martin haalt t op .

Och dat is iets wat ik echt mis! Vroeger 10 minuten rijden nu een uur ik vestel dus via internet en Martin haalt t op ;).
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
vrijdag 19 april 2024

Captcha afbeelding

E-privacy beleid